ירושלמית מדוברת – محادثة مقدسية : קהילת גראסרוטס של נשים

סיפור הקהילה התחיל משתי חברות ירושלמיות, ממזרח ומערב העיר, שהכירו במסדרונות האוניברסיטה העברית לפני כמעט עשור, אחת למדה עברית והשניה ערבית. קשר שהתחיל בעזרה הדדית בלימודים, צמח לחברות כנה ולהבנה שאומנם אנחנו חיות באותה עיר, אבל בשתי ספירות נפרדות ושונות, ושהבורות ההדדית עצומה. אולם, סיפור זה משותף לעוד ירושלמים וירושלמיות רבים מקהילות העיר השונות, שלרוב דרכיהם אינם מצטלבות. 

בסוף 2017 הקמנו יחד פלטפורמה שמטרתה לאפשר לנשים נוספות את החוויה המשמעותית הזו שאנחנו זכינו לה. פלטפורמה שתאפשר מפגש, היכרות מעמיקה יותר, טשטוש של ה"חומות" המפרידות בין הקהילות השונות בעיר, באמצעות מרחב שוויוני, מכיל ומאפשר אליו כל אחת מביאה את עצמה, כל אחת משמשת בו הן כמורה והן כתלמידה, ומתרגלות יחד עברית וערבית.

מאז, צמח הפרויקט לקהילה של ממש, שהולכת וגדלה ומונה כיום למעלה מ-2000 נשים מכל המגוון הירושלמי, מכל השכונות, הקשת הפוליטית והדתית ובטווחי גיל שונים, שמתרגלות יחד עברית וערבית במפגשים שבועיים, בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק ואחת על אחת, ועוזרות זו לזו בלימודי השפה – אך כבר הרבה מעבר.

הקהילה מהווה כיום את קהילת חילופי השפות הגדולה והותיקה בעיר, וכן מהווה קרקע פורייה ליוזמות משותפות נוספות הצומחות בתוכה ונותנות מענה על צרכים נוספים של נשות הקהילה בהן השפה מהווה חסם, בסוגיות כמו: תעסוקה, מיצוי זכויות, ועוד – בדגש על עזרה הדדית של נשות הקהילה זו לזו. 

מובילות את הקהילה כיום ליאור אוריין וסוזן סייד, בעזרת צוות מוביל של 12 מתנדבות משני צדי העיר. 

להצטרפות אל הקהילה ניתן לכתוב אל סוזאן וליאור :

blueeyesadorer@gmail.com – סוזאן

lior.urian@mail.huji.ac.il – ליאור

לקריאה נוספת על יוזמות הקהילה המיוחדת, מתוך כתבה ב"הארץ": https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.7957960